İyi Cüceler'in sitesinde Alternatif Anne'nin düzenlediği "Okul Öncesi ve İlköğretim Çağında Çocuklarda Kitap Seçimi" ile ilgili duyuruyu gördüğümden beri bu toplantıya katılmayı istiyordum fakat etkinliğin Çarşamba günü sabah erken olduğunu farkedince, bu görev sabahtan müsait olan Babamıza kaldı. Babamız durumdan pek de haberdar olmadığı için, kendisini çocuk kitapları satan bir kitabevine gidiyorum sanarak yola çıktı. Fakat İyi Cücelerde o kadar alternatif anne arasında tek baba olduğunu görünce içinden bana çok güzel bir kitap yazmış. Akşam sitemleriyle beraber tek tek okudu :)))
Pedagog Belgin Temur Yağlıtaş ve çocuk kitapları yazarı Aytül Akal'ın katılımıyla gerçekleşen toplantıdan çok şey öğrenen Babamızdan sitemlerin arasında kerpetenle aldığım bilgiler şöyle ;
- Çocuğumuza kitap alırken çok dikkatli seçim yapmalı hatta önce kitabı kendimiz okumalıymışız.
- 0-3 Yaş çocukların kitaplarında tanıdıklık, renkler, dilin ritmik olması çok önemli. Ritmiklik konusunda çeviri kitaplarda sorun çıkabiliyormuş.
- Masallar 3 yaş sonrası çocuklar için daha uygunmuş. 3-5 yaş arasında hayal gücünü geliştirecek kitaplar lazımmış. Bu yüzden resimleri detaylı kitaplar daha iyiymiş.
- Bilim vb kitaplara 5 yaş sonrasında başlanmalıymış.
- Beş yaşına kadar çocukların kahramanı olmaması gerekiyormuş. Kendi kişiliğini geliştirdiği bir dönemde bir rol modeli bu gelişimi olumsuz etkilermiş. Kısaca Pepe gibi küçük yaşlara hitap eden karakterler pek faydalı değilmiş. Çizgi filmleri zaten mümkün mertebe seyrettirmiyoruz ama kitaplarını ve oyuncaklarını da almamak daha doğru olurmuş.
- Yabancı kitapların çevirilerinde bizim günlük hayatta kullanmadığımız şeylerin bulunması çocuğun kafasını karıştırırmış. Mesela Amerikan kitaplarında her evin garajının olması ve herkesin arabasını garajına park etmesi, öte yanda burda kapısının önünde park edecek yer bulamayan yurdum insanı ve bu kitapları okuyan çocukların "Garaj ne? Bizde niye yok" diye yaşadıkları kavram kargaşası.
- Çocuklar okuduklarından çok farklı anlamlar çıkarabilirlermiş. Bu gibi durumlarla karşılaşıldığında hemen kitabı ve yazarı suçlamak yerine, çocuğun bu okuduğundan ne anladığını çözmek gerekirmiş. Babası düğme satan bir çocuğun, babası ile işe gitmesi ve güzel bir gün geçirmesini konu eden bir kitabı okuyan çocuğun, kıyafetlerindeki tüm düğmeleri sökmeye başlamasındaki ana sebebin bir süredir ayrı olduğu babasını özlemesi olduğu gibi. Annenin, düğmelerden çağrışım yaptırıp kitabı düğme söktüren kitap olarak yaftalamadan önce bu konunun derinine inmesi, asıl kök sorunu çözmesi gerekir. (Bu Aytül Hanım'ın başından geçen bir olaymış)
- Okul öncesi yaşlarda illa kitapta yazanları okumaya gerek yokmuş. Yazanları, çocuğun anlamayacağını veya sevmeyeceğini düşünüyorsanız kitaptaki resimlere uygun yeni yeni hikayeler yazabilirmişiz. Nasıl olsa küçükler daha okuma bilmiyor.
- Okul öncesi çocuklara kitap okurken canlandırmalar yapmak, hayal dünyalarını geliştirdiği için çok faydalıymış.
Yukarıda alternatif babamızın alternatif annelerle çektirdiği foto bulunmaktadır. Kendisini öpüyor ve verdiği faydalı bilgiler için teşekkür ediyoruz.
Alternatif Baba'ya katılımı için çok teşekkür ediyoruz! Uzun uzun sohbet etmek istememe rağmen fırsat olmadı; umarım başka bir vesile ile Alternatif Kraliçe Anne ve Baba ile (:)) biraraya gelebiliriz. Paylaşım için çok teşekkürler, bir dahakine görüşmek üzere:) Selamlar!
YanıtlaSil