Bu anlaşılması ve uygulanması kolay
aktiviteler, iyi davranışlar (Good Behaviour) kitabının yazarları ve çocuk
eğitimi, öğretimi konularında uzman olan Drs. Stephen Marianne Garber ve Robyn
Freedman Spizman tarafından geliştirilmiştir.
1.Çocuğunuzla Konuşun: Çocuklar ilk
altı yılda hayatlarının geri kalanında öğreneceklerinden daha fazlasını
öğrenirler. Bebeğinizle ne yaptığınız, nereye gittiğiniz ve ne gördüğünüz hakkında
konuşun. Bebeğiniz bunun karşısında sadece tanımsız sesler çıkaracaktır, fakat
onun sizin kelimelerinize ve cümlelerinize ihtiyacı vardır.
2. Soru Sormaya Cesaretlendirin: Merak
öğrenme konusunda çocukların motive olduğunu gösteren en doğal işarettir.
İlgiyi yüksek tutmak için, çocuğunuzun sorularını cevaplandırın ve daha fazla
soru sormaları için onları cesaretlendirin.
3. Yetişkin Kelimeleri
Kullanın: Konuşmalarınızın düzeyini düşürmeyin. Kelimelerinizin % 50’sini
kendi kullandığınız kelimelerden seçin. Yeni kelimeleri olayların içinde,
çocuğunuzla o olayı yaşarken tarif edin. Daha sonra çocuğunuzun onu nasıl
algıladığını ve kullandığını dinleyin.
4. Okul Zamanı Çocuklarınıza Düzenli Bir
Yatma Saati Ayarlayın: Çocukların okulda ellerinden gelenin en iyisini
yapmaları için çok fazla uykuya ihtiyaçları vardır. Çocuğunuzun yatma saatine
karar vermek için, geceleri kaç saat uyuduktan sonra mutlu ve dakik olarak
uyandığını belirleyin. Okula gitmek için kalkması gerektiği saatten geriye
doğru sayarak yatması gereken saati bu şekilde bulabilirsiniz.
5. Yatakta Uyuma Saati : Belirli
aktiviteleri içeren uyku saati etkinlikleri düzenleyen, belirli bir zaman
dilimini okumaya, birkaç dakikanızı da ışığı kapatmadan önce anne yada babayla
günlük olaylar hakkında konuşmaya ayırın. Hem bu yolla okumayı sevdirecek, hem
anne babayla iletişim yollarını açık tutacak, hem de çocuğunuzun daha kolay
dinlenmesini sağlamış olacaksınız.
6. Planlayın ve Organize Edin: Özel
projeler, raporlar ve testler için bir takvim işaretleyin. Çocuğunuza bir görev
verin, ve bu görevi başarabilmesi için ona yardım edin, her görev için takvimde
tamamlama tarihini işaretleyin. Tamamladığında çocuğunuzu tebrik edin,
ödüllendirin.
7.Planlarınızı Paylaşın: Düzenli
olarak yaptığınız aile toplantılarında,çocuğunuza model rolünde bir ebeveyn
olarak kendi planlarınızdan bahsedin. Planlı olunduğu takdirde her işinizi
zamanında nasıl bitirdiğinizi anlatın. Çocuğunuza ders dışında extra
aktiviteler planlaması için yardımcı olun ve ders çalışma proğramının aralarına
ailetoplantıları koyun.
8. Kitap Okuma Saatlerinin Kaydını
Tutun: Yatayeksende haftanın günlerinin yazılı olduğu bir grafik tutarak
çocuğunuzuokuma konusunda motive edebilirsiniz. Çocuğunuzun en sevdiği kitaptan
her akşam kaç sayfa okuyacağı konusunda hedef belirlemesini sağlayın ve grafiği
nasıl işaretlemesin gerektiğini öğretin. Bu şekilde her gün okuduğu sayfa
sayısının arttığın göreceksiniz ve daha da önemlisi çocuğunuza bu
ilerlemesinden dolayı övdüğünüz zaman yüzündeki ışıltıyı sizde fark edeceksiniz.
9. Problemlerine Yardımcı Olun
(Sorunlarıylaİlgilenin): Çocuğunuzun okulda sürekli tekrar eden bir
problemi olduğunda, çocuğunuzun öğretmeniyle konuşun ve problemi çözmek için
planlar yapın. Buna rağmen sorun hâlâ devam ediyorsa, çözülmemişse ilerlemesine
engel olan belirli bir öğrenme problemi olup olmadığını anlamak için bir test
uygulayın.
10. Dinlenme Metodlarını Öğretin: Eğer
çocuğunuz sınav olurken panikliyorsa, ona küçük bir inlenme, rahatlama tekniği
öğretin. Önce, karnından yavaş ve rahat nefes almasınısöyleyin. Daha sonra, nefesini
verirken fısıltıyla D-İ-N-L-E-N demesini söyleyin. Çocuğunuza gerginliği ve
vesveseleri arttığında bu yeni metodu uygulaması için cesaretlendirin. Bunu
aynı zamanda siz de uygulayabilirsiniz.
11. Sınavlarda Kendine Güvenmesi
Gerektiğini Öğretin: Bazı çocuklar herhangi bir sınava tam
olarak hazır olduklarını hissetmek için aşırı çalışma ihtiyacı duyarlar. Eğer
sizin çocuğunuzda bu kategorideki çocuklardan biriyse, sınav gününden
günlerceönce tekrar etmesini sağlayan, makul bir ders planı hazırlamasına
yardımcı olun. Çocuğunuzun kendine güvenini kuvvetlendirecek uygulama
sınavlarına girmesini sağlayın.
12. “Araştır, Sor, Oku, Anlat, Tekrar et”
Metodunu Çalışma Aracı Olarak Kullanın:Sayısal sözel veya herhangi bir ders ile
alakalı bir konuya çalışmaya başlamadan önce, çocuğunuza önce o konunun genel
olarak ne hakkında olduğunu anlaması için araştırması gerektiğini, daha sonra
konudaki başlıklar hakkında kendi kendine sorular üretmesi gerektiğini, bir sonraki
aşmada bu sorulara verilen cevapları okumasını, daha sonra verilen bu cevapları
kendi kendine anlatmasını ve en son olarak da bütün öğrendiklerini tekrar
etmesi gerektiğini öğretin veya sağlayın.
13. Yazıyı Resmetmeyi (Görselleştirmeyi)
Öğretin: Yazım (imla) becerilerini geliştirmek için, çocuğunuza harflere,
şekillere, kelimenin sesine ve sonrada onunla ilgili bir imge (resim)
oluşturması gerektiğini öğretin. Çocuğunuza gözlerini kapatmasını ve kelimeyi
zihninde görmeye çalışmasını söyleyin daha sonra gördüğü o kelimeyi yazmasını
ve en sonra da orijinal kelimeyle aynı olup olmadığını kontrol etmesini söyleyin
ve öğretin. Yazım hatası yapmayan insanlar herhangi bir kelimeyi yazarken
sadece o kelimenin sesine bakmazlar, kelimeyi yazarken onun doğru yazıldığını
bilirler. Çünkü yazdıkları kelime zihinlerinde çizdikleri kelimeyle aynıdır.
14. Kendi Kendine Olumlu Konuşmalar
Yapmasını Öğretin: Çocuğunuzun paniklemesine sebep olan düşüncelerden
kendi kendine olumlu konuşmalar yaparak etkilenmekten kurtulabileceğiniöğretin.
Mesela; “Eğer acele etmezsem, cevabı hatırlayabilirim. Bunu yapabilirim. Ben bu
konuya çalışmıştım.” Böyle bir yöntem korkuya engel olacak ve çalışılan konuyu
hatırlamak için bir yol açacaktır.
15. Hatırlatmayı Kolaylaştıracak Nesneler
ve Benzetmeler Kullanın: Bir kelime, bir cümle ve hatta bir resim
hatırlamayı kolaylaştırabilir. Mesela; çocuğunuzun bir listeyi hatırlaması
gerektiği zamanlarda, listedeki her kelimenin harflerinden anlamsız cümleler yaptırabilirsiniz.
16. Bilgiyi Kontrol Etme: Yapılan
dikkatsizlikleri asgariye indirmek için çocuğunuza kendi işini kontrol etmesini
öğretin. Yaptığı bir imla hatasını, noktalama işaretleri ile ilgili bir yanlışı
ve benzeri, yine kendisinin düzeltmesini ona öğretin. Yaptığı düzeltmeler için adını
yazıp imzalamasını isteyin.
17. Doğru Olanın Altını
Çizin: Çocuğunuzun yaptığı ile gurur duymasını sağlayın. En iyi yaptığı
alıştırmayı veya herhangi bir çalışmayı daire içine aldırın. Hiçbir zaman
yaptığı işle tatmin olmayan ve yaptıklarını daima küçük gören, huzursuz olan
çocuklar için kimsenin kusursuz olmayacağı gerçeğini onlara anlatın bunun
önemini vurgulayın.
18. Ödevin Önemini Öğretin: Ders yılı
başında öğretmenlerinizle görüşün. Ödev ve test günlerine ilişkin bilgi sahibi
olun. Hatta ödevler için bir küçük deftere verilen ödevlerin yazılmasını
isteyin. Böylece çocuğunuz bugün “ödev yok” veya “ödev yapmayı unuttum” gibi
ifadelere baş vurmasına fırsat vermemiş olacaksınız. Çalışan, ödevini zamanında
bitiren çocuklara oyun oynama ve TV seyretme izni vererek onları ödüllendirmek
de gerekir.
19. Olumlu Olana, İyiye, Güzele Kıymet
Verin: Çocuğunuzun önemini kontrol ettiğinizde, önce doğru olanın altını
çizin “ Veavv, 10 problemin 10’nu da doğru!” Sonra da çocuğunuza son
alıştırmalara bir daha göz atmasını önerin. Çocuğunuzun daha dikkatli bir kişi
olmasını sağlayın. Böylece çocuğunuzun anlayışını geliştirmiş olursunuz.
20. Öğretmeniyle Konuşun: Ev ödevi,
çocuğun gündüz öğrendiğini pekiştirmeli, öğrenciyi korkutmamalıdır. Eğer çocuk
bir ödev üzerinde saatlerini harcıyorsa, yapmakta güçlük çekiyorsa,
öğretmeniylekonuşun çünkü bu noktada sıkıntı çekiyorsa bu, nefreti doğurur ve çocuğu
öğrenmeye kapatır.
21. Televizyon İzleme Vaktini
Sınırlayın: Çocuğunuzun her hafta kaç saatini TV önünde geçireceğine karar
verin. TV rehberinden, proğramları ve showları çocuğunuzun önceden seçmesini
sağlayın. Uygun zamanlarda tekrar izletmek için özel programlar kaydedin.
22. Aile Olarak Yılda 1 hafta TV’den Uzak
Kalmayı Planlayınız: Yılda bir hafta TV izlemeyin. Bu süre daha zevkli
işlerin yapılmasına ve yeni şeylerin öğrenilmesine vesile olabilir.
23. Çocuğunuzla Beraber TV
İzleyin: Programın içeriğini çocuğunuza açıklayın. Çocukların gerçek ve
hayali ayırt etmelerine yardımcı olun. Reklamları tartışın ki çocuğunuz
bilinçli bir tüketici olabilsin.
24. Beraber Okuyun: Bütün ailenin aynı
anda katılabileceği bir okuma saati ayarlayın. Çocuklar, anne-babalarını
okurken görmeye ihtiyaç duyarlar. “Söylediğimi yap”, ifadesinin “Yaptığımı yap”
kadar etkili olmadığını unutmayın. Okuma kelime dağarcığını arttıracaktır ve
sohbetleri zevkli hale getirecektir.
25. Öğretici Oyunlar Oynayın: Bekleme
zamanlarında ve diğer boş vakitlerde, çocuğunuzun düşünmesini harekete geçirmek
için aklınızda bir oyun hazır olsun, Twenty Quetions (20 soru), Categories
(sınıflar) ve I Spy (casusluk yaparım) sınıflandırma becerilerini ve yöntemini
öğretir. En erken yaşlardan başlayarak, çocuğunuzun aletlerin çalışma şeklini,
kavramları ve çevresindeki nesnelerin özelliklerini anlamasının nasıl
geliştiğini gözlemleyin.
Arkası yarın :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder