6 Mayıs 2013 Pazartesi

İyi Anaokulu Nasıl Olmalı ?


Anaokulu çocuğa bilgi yükleme yeri değil, çocuğun ilköğretime başlandığında bilgiyi öğrenmesi için gerekli becerilerin kazandırıldığı ve çocukların gelişimlerinin desteklendiği yerdir. 

Okulöncesi eğitimi dendiğinde, “eğitim” akademik bilgi gibi anlaşılıyor. Okulöncesinde “eğitim”, çocukların duygusal, sosyal, fiziksel, zihinsel gelişimlerini desteklemek için fırsatlar yaratmak anlamına gelir. 


Anaokulu, çocuklara bir şeyler öğretme endişesiyle yoğun dergi çalışmalarının verildiği, çeşitli branş dersleriyle çocukların sıkıldığı bir yer değil; çocukların potansiyelinin ortaya çıkarıldığı ve yaş gurubuna uygun oyunlarla çocukların gelişimlerinin desteklendiği ve mutlu edildiği bir kurumdur. 

1. BESLENME: Sağlıklı ve dengeli beslenme sağlanmalıdır. Mümkünse anaokulunun beslenme programını bir beslenme uzmanı hazırlamalıdır.

2. DANIŞMANLIK BİRİMİ: Okul programının hazırlanmasında, ölçme değerlendirme sürecinde bir psikolog/pedagogdan profesyonel destek almak çok faydalı olacaktır. Anaokulu bu hizmet için bir uzmandan ya da danışmanlık merkezinden destek almalıdır. Psikolog/pedagog çocukları yeterince gözlemlemeli ve çocuklara uygun gelişimsel test ve envanterlerle çocukları değerlendirmelidir.

3. DÖNÜT: Her ay aile bireyleri çocuklarıyla ilgili gelişmeler hakkında yazılı olarak bilgilendirilmelidir.

4. DÜRÜSTLÜK: Öğrenci velilerine çocuklarıyla ilgili gereksiz harcamalar yaptırmaktan kaçınılmalıdır.

5. EĞİTİM: Anaokulu bakım yerine eğitimi temel almalıdır. Veli merkezli olmak yerine çocuk merkezli olmalıdır. Ayrıca her çocuk mutlaka kendi yaş grubuma göre sınıflarda eğitim almalıdır.

6. FİZİKİ YAPI: Sınıf ortamı yeterli olmayacağından mümkün olduğu kadar geniş mekânlar ve mevsimine göre açık havada eğitim imkânı sağlamalıdır. Anaokulu binası iyi ısınmalı, aydınlık ve ferah olmalıdır. Çocukların bedensel gelişimine katkıda bulunacak hareketlerin yapılabileceği fiziksel aktivite ortamı bulunmalıdır. Çocukların rahat ve özgürce oynayabileceği bir oyun alanları bulunmalıdır. Her çocuğun özel eşyası için düşünülmüş dolaplar olmalıdır. Bahçeli olmalıdır. Okulun atmosferi hoş ve eğlenceli olup çocuklar açısından çekici olmalıdır. Yemek yenilen yer ve derslikler sıkışık olmamalıdır. Yerler kolay temizlenebilen bir malzeme ile kaplanmış olmalıdır.

7. GÜVENLİK: Okul öncesi dönemde çocuklar tehlikelere açık olduğu için okulda güvenlik önemleri tam alınmalıdır. Özellikle yangın ve depreme karşı okuldaki araç gereçler güvenli bir şekilde yerleştirilmeli ve çocuklar bu konuda eğitilmeli. Bunla birlikte oyuncak ve eğitici materyallerin güvenliğinden emin olunmalıdır. Acil durumlarda anaokulun işleyişi nasıl, güvenlik tatmin edici mi bunları da ailelerin değerlendirmesi gerekiyor.

8. HİJYEN: Lavabo ve tuvaletler öğrencilerin boyuna göre ve hijyenik olmalı, ayrıca çocuk sayısına göre yeterli ve sınıflara yakın olmalıdır. Seçilen tüm oyuncak ve kırtasiye malzemesi sağlık açısından zararlı madde içermemelidir. Aynı ilkeler gıda maddeleri seçimi ve hazırlanışı için de geçerlidir.

9. HİJYEN: Sınıfların temizliği, düzeni, ders için gerekli ısıya sahip oluşu ve havalandırılmış olması konularına dikkat edilmelidir.

10. İLETİŞİM: Anaokulu çalışanları öğrenciler ve ebeveynlere karşı saygılı, yakın, samimi, sevecen, yardımsever ve duyarlı davranmalıdırlar.

11. İLETİŞİM: Gerek görüldüğünde aile fertleri ile çocuklarıyla ilgili görüşmeler yapılmalıdır.

12. İLETİŞİM: Öğrencilerin ailelerine gün sonunda yapılan bilgilendirme çocuğun olmadığı uygun bir ortamda yapılmalıdır.

13. İLETİŞİM: Sabah çocuğun ihtiyaçlarını bildirmek, akşam o günkü davranışları ile ilgili bilgi vermek üzere ailelerle görüşülmelidir.

14. İLETİŞİM: Veliler anaokulundan bir yetkiliyle görüşmek istediklerinde kolaylıkla ulaşabilmelidirler.

15. MATERYAL: Oyun araç ve gereçlerin ve malzemelerin yeterli olması ve çocukların rahatça ulaşabileceği ve göz hizasında bir yerde; ilgi köşelerine ayrılmış olarak bulundurulması çok önemlidir. Bu malzemelerin yerlerinin etiketle belirtilmesi hem toplama hem de sembolik düşüncenin desteklenmesi açısından çok yararlı olur. Ayrıca bu şekilde köşeler ve etiketlerle belirlenmiş bir yuvada çocuklar rahatlıkla seçimler yapabilir ve etkin öğrenebilirler.

16. ODAKLANMA: İyi Anaokulu sadece kendi ilgi alanına giren konularla ilgilenir, ilgi alanı dışındaki konularda başka kurumlardan ya da uzmanlardan destek alınmalıdır. Birçok anaokulu dans, bale, yabancı dil, satranç, tiyatro gibi kendi üzerine vazife olmayan ve her biri uzun zaman ve uzmanlık isteyen eğitimleri vermektedir.(!) 

17. ÖĞRETMEN: İYİ ANAOKULU kriterlerinin en başında İYİ EĞİTİM yer almalıdır. İyi eğitimin de birinci koşulu İYİ ÖĞRETMEN’ dir. Bu yüzden okul öncesi dönemde öğretmenin önemi tartışılmaz. Okulun fiziki şartları ne kadar iyi olursa olsun, program ne kadar dikkatli hazırlanmış olursa olsun, çocuklarla bütün gün beraber olan, eğitim programını uygulayan öğretmendir. Çocukları gözleyip programı geliştirecek, çocuklara şefkatle yaklaşıp onların ihtiyaçlarını bir anne gibi karşılayacak kişi de yine öğretmendir. Kısacası; “Okulun eğitim kalitesini belirleyen öğretmendir.” 

18. PERSONEL: Öğretmenler ve hizmet personeli gerek kendi aralarında gerekse velilerle ve çocuklarla iletişim kurarken doğru iletişim kurmalıdırlar.

19. PLANLAMA: Öğrencilere anaokulu hizmeti verirken öğretmenler derse mutlaka planlı ve o planı uygulayacak hazırlıkları yapmış olarak girmelidirler.

20. REHBERLİK: Öğrencilerin sorunlarını anlamak amacıyla aile üyeleri ile görüşmeler yapılmalıdır.

21. SINIF KONTENJANI: 15 öğrenciyi aşmamalıdır.

22. ŞAFFAFLIK: Velilere çocuklarıyla yıl içinde yapılacak çalışmalar hakkında açık ve net bilgiler verilmelidir.

23. ŞEFFAFLIK ve GÜVEN: Ebeveynler haber vermeden okulu ziyaret edebilmelidir.

24. ŞEFFAFLIK: Öğrencilerin alacağı anaokulu hizmetini aile üyelerinin anlamasını sağlamak amacıyla onlarla görüşmeler yapılmalıdır.

25. ŞEFFAFLIK: Öğretmenlerin diplomaları ve sertifikaları odalarında asılı olmalıdır.

26. ŞEFFAFLIK: Velilere anaokulu hizmetinden beklenenler anlatılmalıdır.

27. ŞEFFAFLIK: Velilerin endişelenmemesi için anaokulu hizmetinde kullanılan yöntemlerle ilgili açıklamalar yapılmalıdır.

28. YILLIK PROGRAM: Anaokulu hizmeti özenle planlanmalı ve her günün belli bir hedefi olmalıdır.

29. YILSONU GÖSTERİSİ: Birçok anaokulu veli odaklıdır. Bu yüzden yılsonunda bir gösteri çıkarıp velileri mutlu etmek isterler. Aslında bu, bir sonraki yıl için kayıt yenilemenin yolu olup çocukların eğitimlerinden çalınan zamandır. Yılsonunda 3 saatlik gösteri için çocuklar 3 ay öncesinden hazırlıklara başlarlar.

30. YÖNETİM: Anaokulu kurucusu ya da müdürü üniversite okul öncesi alanda üniversite düzeyinde eğitim görmüş sağlıklı, hoşgörülü, sabırlı, güler yüzlü olmalıdır.


Not : Dilgem Danışmanlık Merkezinden Alınmıştır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder