Anaokulu çocuğa bilgi yükleme yeri değil, çocuğun ilköğretime başlandığında
bilgiyi öğrenmesi için gerekli becerilerin kazandırıldığı ve çocukların
gelişimlerinin desteklendiği yerdir.
Okulöncesi eğitimi dendiğinde, “eğitim” akademik bilgi gibi anlaşılıyor.
Okulöncesinde “eğitim”, çocukların duygusal, sosyal, fiziksel, zihinsel
gelişimlerini desteklemek için fırsatlar yaratmak anlamına gelir.
Anaokulu, çocuklara bir şeyler öğretme endişesiyle yoğun dergi çalışmalarının verildiği,
çeşitli branş dersleriyle çocukların sıkıldığı bir yer değil; çocukların
potansiyelinin ortaya çıkarıldığı ve yaş gurubuna uygun oyunlarla çocukların
gelişimlerinin desteklendiği ve mutlu edildiği bir kurumdur.
1. BESLENME: Sağlıklı ve dengeli beslenme sağlanmalıdır. Mümkünse anaokulunun
beslenme programını bir beslenme uzmanı hazırlamalıdır.
2. DANIŞMANLIK BİRİMİ: Okul programının hazırlanmasında, ölçme değerlendirme
sürecinde bir psikolog/pedagogdan profesyonel destek almak çok faydalı olacaktır.
Anaokulu bu hizmet için bir uzmandan ya da danışmanlık merkezinden destek
almalıdır. Psikolog/pedagog çocukları yeterince gözlemlemeli ve çocuklara uygun
gelişimsel test ve envanterlerle çocukları değerlendirmelidir.
3. DÖNÜT: Her ay aile bireyleri çocuklarıyla ilgili gelişmeler hakkında yazılı
olarak bilgilendirilmelidir.
4. DÜRÜSTLÜK: Öğrenci velilerine çocuklarıyla ilgili gereksiz harcamalar
yaptırmaktan kaçınılmalıdır.
5. EĞİTİM: Anaokulu bakım yerine eğitimi temel almalıdır. Veli merkezli olmak
yerine çocuk merkezli olmalıdır. Ayrıca her çocuk mutlaka kendi yaş grubuma
göre sınıflarda eğitim almalıdır.
6. FİZİKİ YAPI: Sınıf ortamı yeterli olmayacağından mümkün olduğu kadar geniş
mekânlar ve mevsimine göre açık havada eğitim imkânı sağlamalıdır. Anaokulu
binası iyi ısınmalı, aydınlık ve ferah olmalıdır. Çocukların bedensel
gelişimine katkıda bulunacak hareketlerin yapılabileceği fiziksel aktivite
ortamı bulunmalıdır. Çocukların rahat ve özgürce oynayabileceği bir oyun
alanları bulunmalıdır. Her çocuğun özel eşyası için düşünülmüş dolaplar
olmalıdır. Bahçeli olmalıdır. Okulun atmosferi hoş ve
eğlenceli olup çocuklar açısından çekici olmalıdır. Yemek yenilen yer ve
derslikler sıkışık olmamalıdır. Yerler kolay temizlenebilen bir malzeme ile
kaplanmış olmalıdır.
7. GÜVENLİK: Okul öncesi dönemde çocuklar tehlikelere açık olduğu için okulda
güvenlik önemleri tam alınmalıdır. Özellikle yangın ve depreme karşı okuldaki
araç gereçler güvenli bir şekilde yerleştirilmeli ve çocuklar bu konuda
eğitilmeli. Bunla birlikte oyuncak ve eğitici materyallerin güvenliğinden emin
olunmalıdır. Acil durumlarda anaokulun işleyişi nasıl, güvenlik tatmin edici mi
bunları da ailelerin değerlendirmesi gerekiyor.
8. HİJYEN: Lavabo ve tuvaletler öğrencilerin boyuna göre ve hijyenik olmalı,
ayrıca çocuk sayısına göre yeterli ve sınıflara yakın olmalıdır. Seçilen tüm
oyuncak ve kırtasiye malzemesi sağlık açısından zararlı madde içermemelidir.
Aynı ilkeler gıda maddeleri seçimi ve hazırlanışı için de geçerlidir.
9. HİJYEN: Sınıfların temizliği, düzeni, ders için gerekli ısıya sahip oluşu ve
havalandırılmış olması konularına dikkat edilmelidir.
10. İLETİŞİM: Anaokulu çalışanları öğrenciler ve ebeveynlere karşı saygılı,
yakın, samimi, sevecen, yardımsever ve duyarlı davranmalıdırlar.
11. İLETİŞİM: Gerek görüldüğünde aile fertleri ile çocuklarıyla ilgili
görüşmeler yapılmalıdır.
12. İLETİŞİM: Öğrencilerin ailelerine gün sonunda yapılan bilgilendirme çocuğun
olmadığı uygun bir ortamda yapılmalıdır.
13. İLETİŞİM: Sabah çocuğun ihtiyaçlarını bildirmek, akşam o günkü davranışları
ile ilgili bilgi vermek üzere ailelerle görüşülmelidir.
14. İLETİŞİM: Veliler anaokulundan bir yetkiliyle görüşmek istediklerinde
kolaylıkla ulaşabilmelidirler.
15. MATERYAL: Oyun araç ve gereçlerin ve malzemelerin yeterli olması ve
çocukların rahatça ulaşabileceği ve göz hizasında bir yerde; ilgi köşelerine
ayrılmış olarak bulundurulması çok önemlidir. Bu malzemelerin yerlerinin
etiketle belirtilmesi hem toplama hem de sembolik düşüncenin desteklenmesi
açısından çok yararlı olur. Ayrıca bu şekilde köşeler ve etiketlerle
belirlenmiş bir yuvada çocuklar rahatlıkla seçimler yapabilir ve etkin
öğrenebilirler.
16. ODAKLANMA: İyi Anaokulu sadece kendi ilgi alanına giren konularla
ilgilenir, ilgi alanı dışındaki konularda başka kurumlardan ya da uzmanlardan
destek alınmalıdır. Birçok anaokulu dans, bale, yabancı dil, satranç, tiyatro
gibi kendi üzerine vazife olmayan ve her biri uzun zaman ve uzmanlık isteyen
eğitimleri vermektedir.(!)
17. ÖĞRETMEN: İYİ ANAOKULU kriterlerinin en başında İYİ EĞİTİM yer almalıdır.
İyi eğitimin de birinci koşulu İYİ ÖĞRETMEN’ dir. Bu yüzden okul öncesi dönemde
öğretmenin önemi tartışılmaz. Okulun fiziki şartları ne kadar iyi olursa olsun,
program ne kadar dikkatli hazırlanmış olursa olsun, çocuklarla bütün gün
beraber olan, eğitim programını uygulayan öğretmendir. Çocukları gözleyip
programı geliştirecek, çocuklara şefkatle yaklaşıp onların ihtiyaçlarını bir
anne gibi karşılayacak kişi de yine öğretmendir. Kısacası; “Okulun eğitim
kalitesini belirleyen öğretmendir.”
18. PERSONEL: Öğretmenler ve hizmet personeli gerek kendi aralarında gerekse
velilerle ve çocuklarla iletişim kurarken doğru iletişim kurmalıdırlar.
19. PLANLAMA: Öğrencilere anaokulu hizmeti verirken öğretmenler derse mutlaka
planlı ve o planı uygulayacak hazırlıkları yapmış olarak girmelidirler.
20. REHBERLİK: Öğrencilerin sorunlarını anlamak amacıyla aile üyeleri ile
görüşmeler yapılmalıdır.
21. SINIF KONTENJANI: 15 öğrenciyi aşmamalıdır.
22. ŞAFFAFLIK: Velilere çocuklarıyla yıl içinde yapılacak çalışmalar hakkında
açık ve net bilgiler verilmelidir.
23. ŞEFFAFLIK ve GÜVEN: Ebeveynler haber vermeden okulu ziyaret edebilmelidir.
24. ŞEFFAFLIK: Öğrencilerin alacağı anaokulu hizmetini aile üyelerinin
anlamasını sağlamak amacıyla onlarla görüşmeler yapılmalıdır.
25. ŞEFFAFLIK: Öğretmenlerin diplomaları ve sertifikaları odalarında asılı
olmalıdır.
26. ŞEFFAFLIK: Velilere anaokulu hizmetinden beklenenler anlatılmalıdır.
27. ŞEFFAFLIK: Velilerin endişelenmemesi için anaokulu hizmetinde kullanılan
yöntemlerle ilgili açıklamalar yapılmalıdır.
28. YILLIK PROGRAM: Anaokulu hizmeti özenle planlanmalı ve her günün belli bir
hedefi olmalıdır.
29. YILSONU GÖSTERİSİ: Birçok anaokulu veli odaklıdır. Bu yüzden yılsonunda bir
gösteri çıkarıp velileri mutlu etmek isterler. Aslında bu, bir sonraki yıl için
kayıt yenilemenin yolu olup çocukların eğitimlerinden çalınan zamandır.
Yılsonunda 3 saatlik gösteri için çocuklar 3 ay öncesinden hazırlıklara başlarlar.
30. YÖNETİM: Anaokulu kurucusu ya da müdürü üniversite okul öncesi alanda
üniversite düzeyinde eğitim görmüş sağlıklı, hoşgörülü, sabırlı, güler yüzlü
olmalıdır.
Not : Dilgem Danışmanlık Merkezinden Alınmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder