9 Aralık 2013 Pazartesi

Kuru Patlıcan Dolması (da yaptım ya artık rahat uyuyabilirim ...)

Herkesin eşi karısına çiçek filan alır benimki 2 bağ kuru patlıcan almış. Bir de öyle mutlu ki iyisinden kuru patlıcan bulduğuna sanırsın evde Ümit Usta bekliyor. Kuru patlıcan eve ilk defa giriyor. Tane sumak desen Urfa-Antep seyahatinden kalma, 1 senedir el değmeden duruyor. Onu da arkadaş vermiş zaten hepsi 2 kaşık bir şey. Yapar mıyız dedi , kıramadım yaparız dedim ama nasıl?  Neyse dedik internetten biraz araştırdık. Onu bunu karıştırdık, bazı yerde kestirmeden gittik ama sonuçta becerdik. 

Oluyor yani ama biraz el oyalıyor. İçi hazır edip buzluğa filan atarsanız daha da çabuk olabilir. Soğan doğramayı sevmeyenler benim gibi blendırda kullanabilir. (blendırdan sonra soğanı biraz süzmek gerek, çok su bırakıyor)



Malzemeler:
25 adet patlıcan kurusu (patlıcanlar çok küçükse 30-35 tane)
350 gr. dolmalık kıyma (orta yağlı - ben dana-kuzu karışık köftelik kıyma kullandım)
1 çay bardağı pirinç
2 orta boy domates (yazın konserve yaptığım domatesleri kullandım. Heyooo)
1 büyük baş soğan
3-4 diş sarımsak (seviyorsanız daha bol da kaldırır)
2 adet sivri biber
2 kaşık tane sumak, 3 yemek kaşığı biber salçası (1 kaşığı eklenen suya karıştırılacak)
1 çay bardağı zeytinyağı
½ çay bardağı nar ekşişi, karabiber, kırmızı pul biber, tuz
Taze nane ve maydanoz

Hazırlanışı:

Patlıcan kurularını iyice yıkayın, birkaç saat soğuk suda bekletin. Suyun rengi zamanla kapkara oluyor. O suyu döküp tencerede taze suyu kaynatın, patlıcanları en az 15 dakika haşlayın. Soğuması için bir kenara ayırın. 

İçi için soğanı, sarımsağı, biberleri, domatesleri, taze nane ve maydanozları sıçan dişi doğrayın (Valla öyle diyorum ama soğanın yarısında kör olunca hepsini blendırdan geçirdim). Pirinci, kıymayı, 2 kaşık salçayı, nar ekşisi, kırmızı pul biber, tuz ve karabiberi ekleyin. (Salça çok tuzluysa tuz koymayın) 

Soğuyan patlıcanları yarılarından biraz fazla doldurun. Ağzına kadar doldurmayın pirinç şişip patlıcanlar yumuşayınca dolmalar taşıp patlıyor. Patlıcanların ağız kısımlarını birbirine yapıştırarak kapatın. Tencerenin dibine dolmanın içine koyduğunuz nane ve maydanozların saplarını dizin (ki dolmalar tencereye yapışmasın). Patlıcanları dik duracak şekilde tepsinin dibine dizin. Boşluk kalırsa bütün patates veya soğan gibi yer kaplayan bir şey ile destekleyin ki patlıcanlar devrilmesin. 

1 çay bardağı pirinç koyduysanız 2 çay bardağı suya (su konusunda cimri davranın sonuçta dolma KURU olmalı) kalan 1 kaşık biber salçasını ekleyin. Karışımı tencereye dökün. Üzerine 1 çay bardağı zeytinyağını da ekleyin. 

Dolmaların üzerine bir tabak kapatın, tencerenin kapağı kapalı olarak 35-40 dak. pişirin. Arada suyunu kontrol edin. Suyu kontrol ederken tabağı kaldırın ama elinizle yapışmayın, tabak acayip sıcak oluyor.  

1 çay bardağı suya 2-3 yemek kaşık tane sumak koyun ve kaynatın. Suyun rengi kırmızı olunca altını kapatın ve sumak suyunu pişmeye yakın (yarım saat sonunda) bir zamanda tencereye ekleyin. Bir taşım daha kaynatın. Patlıcanı çok örselemeden, yavaşça çatal batırarak pişip pişmediğini kontrol edebilirsiniz. 


Notlar : 
  • Kuru patlıcanların yeni sezon ürünü olması önemli. Kart patlıcanlar daha zor pişiyormuş.
  • Suda ne kadar bekletirseniz patlıcanlar acı suyunu ve kara rengini o kadar çok atıyor.
  • Kıymayı dana-kuzu karışık kullanırsanız daha iyi oluyor.
  • Dolmaları asla ağzına kadar doldurmayın.
  • Sumak ekşilik verir. Sevmiyorsanız kullanmayın, nar ekşisi zaten hafif bir ekşilik veriyor.
  • Ben seramik tencerede en küçük gözde kısık ateşte pişirdim. Sumak suyunu da ekledikten sonra suyu uçurmak için altını biraz açtım. Kapağını da kaldırdım. 
Boş bir günde deneyin. Tavsiye ederim. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder