Kaçıranlar
için Selpak’ın sosyal sorumluluk projesi kapsamında organize ettiği ve Prof.
Dr. Bengi Semerci’nin katılımıyla gerçekleştirilen Tuvalet Eğitimine Başlangıç konulu
söyleşilerden derlenen bilgiler aşağıdadır.
Tuvalet
Eğitimine Başlarken
Prof.Dr
Bengi Semerci tuvalet eğitimini bir gelişim süreci olarak tanımlıyor, halledip
bitirilmesi gereken bir sevimsiz dönem gözüyle bakmayın diyor. Dolayısıyla bu
gelişim sürecine dikkat etmeli, çocukların tuvaleti kullanma alışkanlığı
kazanmasının yanı sıra mahremiyetini öğrenme, bedenini tanıma gibi kavramlarla
da tanıştığını belirtiyor. 24-36 ay dönemi ( özellikle 2 yaştan sonra ) yuvaya
başlamadan önceki ara dönemin tuvalet eğitimi için en doğru zamanlama olacağını
belirtiyor. Ancak bu dönemi dikkate almanın yanı sıra en önemli olgu; hem
annenin hem çocuğun bu sürece hazır olması.
Hazır
olduğunuzu nasıl anlarsınız ?
Çocuğunuz
çişi/ kakası geldiğinde bilinçli bir şekilde söylüyor olabilir. Lazımlık
kullanıyorsanız ve ona tuvaletini yapmaya alışmışsa bu sürece de hazır
olabilir. Eğer zamanlama doğruysa ortalama 1 hafta- 10 günlük bir zaman
diliminde bitecektir. Ancak her çocuk için bu süreler genel kaide kabul
edilemez, biraz uzaması dert edilmemelidir. Tuvalet eğitimine başladığınızda
aşırı olumsuz tepki gösteriyorsa , henüz hazırlık sürecini tamamlamamıştır.
Çocukla inatlaşmamalı, gerekirse kısa bir süre ertelemeli ve çok erken başlayıp
başlamadığınızı iyi gözlemlemelisiniz.
Ayrıca
bu süreç boyunca annenin de hazır olması , çocuğun kendini daha net ifade
edebilmesine ve rahatsızlık yaşamamasına sebep olur. Tuvalet eğitimi verirken
bu sürece gereğinden fazla anlam yüklemekten kaçınılmalıdır. Çişini
yaparsan seni ödüllendiririm, kakanı tuvalete yapmazsan kızarım gibi
diyaloglar bu sürecin ahengini bozar. Bu süre zarfında tuvalet olgusunu bir
iletişim aracına çevirmemeli, aşırı anlam yükleyerek çocuğun kafasında tek
önemli olgu buymuş gibi bir izlenim yaratılmamalıdır.
Temel
Noktalar
Eğitime
başlarken bebek bezi hem gece hem gündüz kullanımdan çıkarılmalı, kısa ve net
ifadelerle çocuğa anlatılmalıdır. ” Bebek bezi bitti ve artık tuvalete
yapıyoruz” gibi kısa ve öz bir açıklama yeterlidir. 2 saate bir çiş için ,
yemeklerden kısa bir süre sonra da kakası için tuvalete götürmek yeterlidir.
İlk günlerde aşırı sıklıkla çocuğa ” tuvaletin var mı? ” diye sormak, 15
dakikada bir tuvalete götürmek ters de tepebilir. Bu süreci çocuğunuzu boğmadan
yapabilirseniz olumsuz reaksiyon verme ihtimali de azalır. Eğitimi vermenin
ideal zamanlaması 30 aylık ( 2,5 yaş ) diye düşünülebilir. Bu dönemdeki bir
çocuğa tuvalet, uyku, yemek süreçlerinde önemli olan unsurları kısa ve net
ifadelerle anlatmak gerekir. Örneğin ; tuvalet yapılınca eller yıkanır. (
” Şimdi sen tuvaletini yapıyorsun, sonra ellerini temizlemek için yıkıyoruz,
yıkamazsan olmaz “hem uzun hem gereğinden fazla anlam yüklenmiş bir konuşma
biçimidir, bu yaş çocuğu için gereksizdir. ) Daha büyük yaş gruplarında neden /
niçin / çünkü cümleleri anlam kazanmaya başlar.
Anlatılanlarda
tutarlı olmak , evde çocuğa öz bakım veren herkesin aynı fikirde ve tutumda
olması da çok önemlidir. Gece farklı gündüz farklı davranmak, bakan kişilerin
birbirinden farklı konuşması ya da yaklaşımı süreci engelleyecek sonuçlar
doğurabilir.
Gece –
Gündüz farkı
Gündüzleri
çocukların ve annelerin uyanık olması tuvalete gitme ve oluşabilecek kazalar
açısından daha kolay tolere edilir, pek çok anne geceleri bezi takarak
hem uykunun bölünmesini hem de kendileri dinlenebilmeyi amaçlar. Ancak çocuklar
için bu kafa karıştırıcı olabilir, üstelik gece boyu çişini tutabilme
refleksinin gelişimini de engeller. Yatmadan önce sıvı alımının azaltılması,
ilk başlarda belli bir saat sonra çişe kaldırmak gibi önlemler alınabilir. 5
yaşa kadar gece altına kaçırma normal kabul edilir. Yatak altına serilecek bir
kaç kat alez ve kolay takılıp çıkarılan çarşaflarla, alıştırma
külotlarıyla bu süreç daha kolay atlatılır.
Lazımlık
mı Adaptör mü ?
Adaptörler
tuvalet içinde kullanılan bir yardımcı üründür, lazımlıklar ise tuvalet dışında
evin diğer mekanlarına da götürülebilir ancak bu hem hijyen açısından hem doğru
tuvalet alışkanlığı açısından uygun olmayabilir. Ayrıca lazımlık ev dışında
kolayca taşınabilen bir ürün olmadığından dış mekanda tuvalet yapma hem anneler
hem çocuklar için zor olacaktır. Portatif lazımlıklar seyahat için yardımcı
olsa da, gelişim açısından ve sizi bekleyen yuva sürecinde daha kolay geçiş
yapabilmek için adaptörlerin daha faydalı olduğuna inanıyoruz.
Yaz mı
Kış mı ?
Tuvalet
eğitiminde yaz aylarının daha doğru olduğunun hiçbir bilimsel karşılığı yoktur.
Tuvalete kolayca ulaşmak ve kıyafetlerin az sayıda olması için yaz mevsimi daha
çok tercih edilen bir dönemdir sadece. Yaşı uygun, tuvalet sürecine hazır
herhangi bir çocuk kış ayında da bu eğitimi alabilir. Kız çocuk ya da erkek
çocuklar için uygulamada kolaylık/ zorluk gibi bir farklılık olamaz. Sadece
tuvalet sonrası temizlik işlemi cinsiyete göre önem kazanır. Bu süreç aynı
zamanda çocuklara cinsel mahremiyetini tanıma ve öğrenme imkanı verir. Ev
yaşamı dışında kendi bedenlerini koruma, yabancılarla olan iletişim, kendini
ifade etme ve güvenlik konuları açısından da çok önemli bir öğrenme dönemi
olarak kabul edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder